mencari kedamaian hati dan ketenangan jiwa...

Sunday, October 30, 2011

Abdul Rahman Muhammad - Law Kaana Bainana

Asma'Nya terlalu agung

TAZKIRAH PENDEK


 Bila Allah cepat makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu, Bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu,
 Bila DIA tidak makbulkan doamu, maka Dia merancang sesuatu yang lebih baik untukmu.
 Oleh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan pun... kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaanNya.
video

kasih sayang

salamun alaik.. Kasihnya ibu membawa ke syurga,kasihnya ayah sepanjang masa.Dapat merasai kasih sayang serta belaian ibu dan ayah adalah harapan semua insan bergelar anak,oleh itu balaslah jasa mereka seberapa yang boleh,yang semampunya..mereka tidak mengharapkan harta atau wang ringgit tetapi cukuplah perhatian dan sering menghubungi mereka.. Sehari cuti aku mengambil kesempatan pulang ke kg yg memakan masa 2 jam jika tidak berhenti-henti..Setiba di bandar Banting aku menghubungi kakakku dan kebetulan dia juga br tiba di banting,lantas kami bertemu di restoran Sri Lang dan bersarapan bersama.Kami bergerak ke kg dan aku singgah sebentar di gerai menjual ikan yg biasa aku singgah.aku membeli seekor ikan merah yg telah ku kira nak masak apa bila sampai rumah mak nanti. Tiba di rumah mak kami terus mula operasi masak..hmm..pepahat masak sambal,remis rebus halia,sayur campur ikan tuna,ikan aku tu kenalah goreng aje sebab ada anak2 yang tak makan pedas.Kami makan beramai-ramai,termasuk abang sham dan along yang hanya tinggal berdua aje bila anak2nya tiada di rumah kerana masing2 bersekolah dan duduk di asrama.Sebelah petang lepas asar kami 'plan' nak masak untuk minum petang pulak.Aku tengok mak sedang membersihkan ikan bilis katanya kak Yah nak buat jemput2 ikan bilis,aku pulak nak lempeng kelapa parut,tapi kelapa tak dimesin lagi..akhirnya mak buatkan jugak lempeng yang aku minta walaupun aku kata tak payah sbb kena parut kelapa dulu..sudahnya lengkaplah semua keinginan kami anak2 mak yang macam2 teringinnya diusahakan juga oleh ibu tersayang..Hati aku berasa sungguh terharu dan tak dapat nak kata bila mak buatkan semua tu..kami minum petang beramai-ramai lagi...suasana yang mungkin entah akan dapat diulangi semula atau tidak...segala-galanya bergantung kepada kehendak Allah swt..mudah-mudahan kami akan bertemu lagi.. Aku juga ada seorang ibu angkat yang aku kasihi,keadaannya yang kurang sihat ketika itu(ketika blog ini ditulis aku tak tahu keadaannya) membuatkan aku tak pernah henti2 mendoakan kesejahteraannya hinggalah kini...hati aku tak dapat nak dibayangkan bagaimana bila kali terakhir aku sms pada kak Mas telah disalah ertikan tapi aku redha kerana aku juga silap sebab sms yang tak sedap susunan ayatnya,"kesian dia"(simpati sangat akan kesakitan yang dialaminya sekian lama,"cuba menceriakan dirinya didepan saya"(beliau seorang yang tabah dan tak pernah bersungut atau mengadu akan sakitnya sepanjang saya bertemu dengannya).Bukan aku nak menambah kesugulan atau lebih mengusutkan keadaan,lebih2 lagi mengatakan anak2 tidak mengambil berat...sebenarnya aku pun tau kenapa salah faham sering terjadi antara aku dan kak Mas...walaupun aku cuba jaga kata2...aku hanya mampu berdoa semoga keluarga itu diberi perlindungan dan kerahmatan Allah hendaknya dan terserahlah padaNya samada persaudaraan ini akan terjalin kembali atau tidak...

Tuesday, October 4, 2011

Comel kan..

Salam,aku bersyukur kerana dikurniakan 'pengganti',yang amat menghiburkan.Semua orang suka dan sering memuji kecomelannya.Bukan nak bangga diri sendiri kerana ianya kurniaan Allah,hanya pinjaman sementara dariNya.Tapi aku akan terasa amat sunyi bila berada jauh drnya.Dua minggu ni aku sibuk dari pagi sampai tengahari,petang dah ke sekolah,jumpa pun malam aje.Bila malam mulalah manjanya tu..yg tak masuk akal pun ada.